Odszkodowanie za zgubiony bagaż. Jak dochodzić swoich praw?

Zgubiony bagaż to jedna z najbardziej stresujących sytuacji, jaka może spotkać Cię na lotnisku. Poniżej kilka rad, jak dochodzić swoich praw w takich okolicznościach. 

Mojego bagażu nie ma na lotnisku – co zrobić?

Jeśli po przylocie Twojego bagażu nie ma na lotnisku, powinieneś od razu zgłosić ten fakt w biurze obsługi lotniska. Dostaniesz tam do wypełnienia PIR, czyli formularz nieprawidłowości bagażowej. Większość zgubionych toreb i walizek odbierana jest w ciągu kolejnych kilku dni. Wtedy można złożyć reklamację do swojego przewoźnika za opóźniony bagaż. Trzeba jednak pilnować terminu, który wynosi 21 dni od momentu odebrania walizki. Warto również wcześniej przeczytać regulamin linii lotniczej, gdyż każdy przewoźnik może stosować swoje przepisy wewnętrzne. Jeśli Twój bagaż nie znajdzie się do 21 dni, oficjalnie zostanie uznany za zgubiony. 

Odszkodowanie od linii lotniczej

Przypadki zniszczenia, zgubienia lub opóźnienia bagażu reguluje Konwencja Montrealska. Jeśli bagaż jest opóźniony, większość linii pokrywa koszty podstawowe, w tym zakup kosmetyków i ubrań na zmianę. Należy to jednak odpowiednio udokumentować podczas reklamacji. Pamiętaj o zachowaniu paragonów. Za zgubiony bagaż pasażer może domagać się kwoty odszkodowania w wysokości kilku tysięcy. Konwencja Montrealska określa górną granicę tej sumy. To, ile ostatecznie otrzymasz pieniędzy, zależy od przewoźnika i Twojego udokumentowania straty. Dlatego przed podróżą warto zrobić zdjęcia zawartości walizki, oznaczyć ją przywieszką z danymi i zabezpieczyć kodem. Im lepiej Ty przygotujesz się do podróży, tym większe szanse, że przewoźnik weźmie całkowitą odpowiedzialność za stratę.