Walizki kabinowe

Walizki podręczne do samolotu – normy bagażu kabinowego

PoradyWalizka podręcznaWalizki podręczne

Zaginięcie bagażu na lotnisku. Co dalej?

Zaginięcie bagażu na lotnisku. Co dalej?

Zaginięcie walizki na lotnisku zdarza się częściej, niż myślisz. Tysiące pasażerów, kilkadziesiąt lotów, a nawet więcej dziennie – wszystko to sprawia, że o błąd ludzki naprawdę nietrudno i tak naprawdę wszystko może się zdarzyć. Na szczęście jedynie 2% zaginionych bagaży nigdy się nie odnajduje. Nie możesz znaleźć walizki po przylocie? Zobacz, co możesz zrobić w takiej sytuacji i czy od linii lotniczych należy Ci się odszkodowanie.

Zaginięcie bagażu na lotnisku. Co teraz?

Wysiadłeś z samolotu, czekasz ze wszystkimi na bagaż w hali przylotów, ale Twojej walizki jak nie było, tak nie ma? Zgłoś się od razu do Biura Bagażu Zagubionego (z ang. „Lost Luggage”), który powinien znaleźć się gdzieś w strefie pasażerskiej. Musisz mieć ze sobą odcinek karty pokładowej (wydany podczas odprawy bagażowo – biletowej), dowód tożsamości, kwit świadczący o nadaniu bagażu i bilet, choć ten ostatni nie jest konieczny.

Wypełnij protokół PIR

Property Irregularity Report to po polsku protokół nieprawidłowości bagażowej, który jest podstawą do Twojego odszkodowania – musisz go zabrać ze sobą. Po jego spisaniu (możesz prosić o pomoc obsługę), należy wskazać adres, pod który walizkę trzeba dostarczyć. Jeśli jesteś na wakacjach możesz wskazać dwa adresy – tymczasowy (hotel), oraz w razie przedłużenia poszukiwań docelowy (Twój adres zamieszkania) – ważne, aby dokładnie zaznaczyć, kiedy będziesz dostępny w tych miejscach. Po złożeniu reklamacji trzeba dzwonić i dopytywać o swój bagaż – nie ma co się łudzić, że ktoś sam się z nami skontaktuje.

Odszkodowanie na czas pobytu

Jeśli Twoja walizka zginęła przed wakacjami, możesz liczyć na wsparcie linii lotniczych. Oferują one pieniądze na zakup najpotrzebniejszych rzeczy. To kwota zazwyczaj wynosząca 100 euro (w zależności od kraju). Niektóre linie lotnicze zamiast tej kwoty dają nam „pakiety przetrwania” zawierające podstawowy zestaw higieniczny, koszulkę, bieliznę itd. Podczas wyjazdu trzymaj rachunki za wszystkie niezbędne do życia zakupy, w stylu pasty do zębów czy płynu do kąpieli – później możesz ubiegać się o zwrot kosztów.

Złożenie reklamacji

Zaginięcie bagażu przez linie lotnicze jest prawnie opisane w Konwencji Montrealskiej. Zgodnie z nią, maksymalne odszkodowanie, o jakie możesz się ubiegać to 1131 SDR (waluta umowna), co daje kwotę rzędu maksymalnie 6000 złotych. Po Twojej stronie jest udowodnienie, że walizka warta była taką sumę. Pamiętaj, że masz 21 dni od przylotu na zgłoszenie tej sytuacji, a w przypadku uszkodzenia tylko 7 dni. Odszkodowanie należy Ci się również za zwłokę. Warto zaznaczyć, że linia nie opłaci nam zaginionego w walizce laptopa czy np. wartościowej biżuterii – takich rzeczy nie można wkładać do luku bagażowego lub powinny być wcześniej zgłoszone.

Linia lotnicza zwleka z płatnością

Zaginięcie bagażu na lotnisku to nie jest komfortowa sytuacja. Jeśli dodatkowo dochodzi do niej fakt, że przewoźnik nie wypłaca Ci odszkodowania – sprawa robi się jeszcze trudniejsza. Zgłoś się koniecznie do Europejskiego Centrum Konsumenckiego lub np. do Stowarzyszenia Praw Pasażera Przyjazne Latanie. Nie zaszkodzi również podpytać Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jak możesz uniknąć takiej sytuacji w przyszłości?

Nie masz żadnego wpływu na to, jaką drogę przemierza Twoja walizka podczas lotu. Ale możesz zadbać o swoje interesy wcześniej. Jeśli przewozisz rzeczy drogocenne, warto to wcześniej zgłosić i najlepiej wykupić ubezpieczenie bagażu. Przydadzą się też paragony, kwity, zdjęcie zawartości walizki przed wylotem – im więcej materiałów zbierzesz, tym lepiej dla Ciebie. Nigdy nie wyrzucaj paragonu z kupna walizki, szczególnie, jeśli była kosztowna. Staraj się pakować jak najbezpieczniej.

Udostępnij

O autorze