Zniszczenie walizki na lotnisku to popularny problem, który w praktyce może przydarzyć się każdemu z nas. Jeśli po wylądowaniu znajdziesz na taśmie bagażowej uszkodzoną walizkę wiedz, że z tego powodu należy Ci się jakaś rekompensata. O zaistniałej sytuacji najlepiej powiadomić linię lotniczą jeszcze na lotnisku. Jak to zrobić i gdzie się zgłosić?
Nie czekaj, zrób to od razu
Wystarczy że zgłosisz się do stanowiska linii lotniczej lub do informacji – tam przedstawisz sytuację i otrzymasz formularz reklamacyjny (PIR z ang. Property Irregularity Report), który należy wypełnić. W formularzu będą pytania o bagaż, jego zawartość i Twoje dane, m.in adres zamieszkania. Należy do niego dołączyć odcinek biletu oraz identyfikator bagażu. Warto wiedzieć, że Twój przewoźnik jest odpowiedzialny nie tylko za zniszczenie samego bagażu, ale i związaną z tym częściową lub całkowitą utratą jego zawartości. Nie warto chować głowy w piasek – te pieniądze nam się należą.
Jakich dokumentów potrzebuję?
Przewoźnik z pewnością zapyta Cię o paragon, bo na jego podstawie obliczona będzie kwota reklamacji. Jeśli go nie masz – rekompensata będzie liczona na podstawie wagi bagażu, zgodnie z przepisami Konwencji Montrealskiej z maja 1999 roku. Warto wiedzieć, że np. wiele sklepów internetowych przechowuje dane sprzedaży i nawet jeśli my już dawno nie mamy paragonu, mogą nam go dosłać. To przydatne szczególnie w przypadku walizek luksusowych o znacznej wartości.
O jakiej wysokości rekompensacie możemy mówić?
Wysokość rekompensaty sami proponujemy w formularzu zwrotu – nie może ona przekroczyć szkody dlatego paragon jest bardzo przydatny. Co ciekawe, wysokość odszkodowania nie może przekroczyć 1131 SDR. Co to za waluta? To umowna jednostka monetarna, wyznaczona na podstawie wartości euro, jena, funta szterlinga i dolara amerykańskiego. Jest to mniej więcej 5 tys. złotych.
Co jeśli bagaż i uszkodzone rzeczy są bardziej wartościowe niż 1131 SDR?
Niestety, jeśli nie ubezpieczyliśmy naszego bagażu wcześniej lub nie opłaciliśmy u przewodnika podwyższonej granicy odpowiedzialności za bagaż, nie możemy uzyskać odszkodowania wyższego niż 5 tys. złotych. Dlatego jeśli Twoja walizka i bagaż jest cenny, warto zatroszczyć się o jego bezpieczeństwo wcześniej.
Czy reklamację mogę zgłosić później?
Tak – masz na to 7 dni od wylądowania. Po opuszczeniu lotniska musisz jednak udowodnić, że walizka czy torba została uszkodzona właśnie podczas tego lotu. W przypadku całkowitej utraty bagażu o odszkodowanie możemy wystąpić najpóźniej w ciągu 2 dni od daty przylotu.
Czy są jakieś kruczki?
Przewoźnicy często zastrzegają sobie, że kwota rekompensaty może być niższa niż 1131 SDR w przypadku, kiedy przewozimy niedozwolone rzeczy lub bagaż był niewłaściwie zapakowany. Może być problem również ze zwrotem rzeczy o dużej wartości jeśli nie zostały zgłoszone przed wylotem.
Co się dzieje w przypadku zagubionego bagażu?
Zgłaszając fakt utraty bagażu na lotnisku lub w samolocie zostaniesz poproszony o podanie swoich danych kontaktowych (numer telefonu, adres domowy i mailowy), miejsca zgubienia danej rzeczy, jej dokładnego opisu oraz numeru lotu. To podstawa do stworzenia protokołu szkody. Jeśli po kilku dniach przewoźnik nadal nie odzywa się w sprawie bagażu warto skontaktować się z biurem rzeczy znalezionych na lotnisku. Po upływie ok. 21 dni (czas indywidualnie ustalony przez linię lotniczą), jeśli bagaż nie zostanie odnaleziony, przewoźnik bierze na siebie odpowiedzialność za jego utratę.